Wednesday, December 30, 2009

Blog Kembali bernyawa

alhamdulillah ...rasenyer lame sgt dh x menulis dalam blog nie...putus asa sekejap atas sebab2 tertentu...blog ini saya harap adalah utk muhasabah diri saya balik..dalam mengejar cinta-Nya...seringkali saya tersungkur..lalai dalam mengikut aturan-Nya...saya bangun balik dan adakalanya saya tersungkur dan lalai semula ..kalau di kira dalam cinta manusia saya pasti di gelar kekasih yang curang...astaghfirullahalazim...saya x mahu jauh menyimpang...tapi apakan daya..kadang-kala saya lemah...wallahualam...saya berusaha utk jadi insan yang yang di cintai-Nya....
semalam sedang saya sibuk melayan kerenah rakan-rakan sekolah di facebook...saya di sedarkn oleh satu e-mail yg saya dapt melalui IU Melaka...e-mail yg lebih kurang berbunyi begini..
...apa yang kita dah buat untuk Islam?....apa yang kita sedang buat sekarang??.. .update blog?...main facebook?... sudah cukup??...Allahu Robbi.
Ya Allah, tiba- tiba hati saya bagai disentap....alhamdulillah...terima kasih kepada si pengirim e-mail...terima kasih kerana menyedarkn saya yg leka ini...insyaallah saya cuba utk meminimumkan masa saya utk kelalaian duniawi...

dan lagi dari si pengirim e-mail

Setiap kali Palestine di bom, kita masing2 sibuk menderma, melihat anak2 yatim, hati kita jadi pilu menghulur tangan meringan beban, namun pernah atau tidak kita terfikir, seringkali kita menghulur kerana terharu, tidak tahan melihat tangisan, sedih melihat keadaan insan2 berkenaan, kita rasa sudah cukup benar dengan ini semua, adakah kita menghulur kerana tidak tahan melihat tangisan atau kerana Allah?...kita sedang menipu diri sendiri!



Maksud firman Allah SWT :


" Amalkanlah perkara-perkara itu) dengan tulus ikhlas kepada Allah, serta tidak mempersekutukan sesuatu pun dengan-Nya "
al Hajj : 31


Kita sentiasa berasa berpuas hati!...dengan apa yang sedang dilakukan sekarang, dengan apa yang kita ada, dengan yang kita buat, cubalah tanya diri sendiri dan jawablah dengan iman, APAKAH ALLAH BERPUAS HATI DENGAN KITA???...kita sentiasa merasa cukup, buat sekadar yang mampu, tapi ADAKAH ALLAH BERPUAS HATI DENGAN SEMUA INI???




Maksud sabda Rsulullah SAW :


" Amal soleh seseorang diantara kamu tidak dapat memasukkannya ke dalam surga dan tidak dapat menjauhkannya dari azab api neraka dan tidak pula aku, kecuali dengan rahmat Allah."


HR : Muslim

saya juga sebenarnya terfikir benda yg sama..setiap kali saya mengikut suatu program sama ada secara real atau di kaca TV @ radio..seringkali sy terdengar suara-suara yg menyalahkan barat..
ya, memang budaya tersebut dtg nya dari barat..tapi knape  kita tidak muhasabah kembali diri sendiri..apakah betul jalan yg dilalui di lalui...dan minta petunjuk dari-Nya..ini tidak baik pihak media atau pun seorang pemimpin negara sekali pon seringkali menunding jari ke barat...terjadi nya gejala bebas di kalangan remaja sekarang, barat di salahkn walhal x terfikirkah mereka andai remaja tersebut di beri pengisian yg baik sejak dari celik matanya kemungkinan besar perkara ini tidak terjadi..masaalah mereka mungkin datang dari rumah..ada yg ibu sendiri menjadi pelacur utk memberi si anak mkn...kenapa smpai tahap begitu sekali imannya???mungkin kerana faktor sekeliling...faktor sekeliling pula kerana apa???bukankah setiap tempat telah di letakkan seorang  pemimpin utk memastikan tempat tersebut dalam keadaan baik kondisinya...x turun padangkah melihat keadaan di bawah tanggungjawabnya??? tidak ada siapakah yg mengikut corak kepimpinan umar al-khattab suatu ketika dulu ???wallahualam..ini hanya pendapat saya...apa pon  dalam keadaan sesetengah remaja-remaja yg akhlaknya boleh dikira dalam keadaan genting sekarang saya berharap kalau pon pemimpin sekarang tdk bertukar warna parti-nya..biarlah bertukar dari yg kurang atau tiada kepada yang lebih mengangkat martabat agama Islam...insyaallah..