Tuesday, March 30, 2010

Say 'Sayonara' to Jahiliyyah

Pertemuan di sister gathering jumaat lepas banyak menyedarkan saya kesilapan selama ini...say 'sayonara' to jahiliyyah, walaupun saya tidak dapat mengikuti nya sampai habis kerana ada kelas ganti tapi ade juga input yang dapat dikongsi bersama apatah lagi ia berkait rapat dengan hidup saya...say sayonara' to jahiliyyah , kalau jahiliyyah manusia pada zaman nabi dulu kerana tidak tahu, jahiliyyah orang sekarang pula adalah bukan kerana tak tahu tapi buat2 tak tahu .tapi  bagaimana pulak utk di bye2 kan  jahiliyyah itu kalau jahiliyyah dalam diri sendiri pun tak dapat di kenal pasti???pertama sekali kenalah fahami jahiliyyah dalam diri sendiri atau dalam erti kata lain , apakah keburukan dalam diri sendiri ?...errrmmm...mungkin banyak yang perlu saya muhasabah kembali dalam diri...kadang2 terfikir juga ,apa saja yang saya lakukan setiap hari? adakah menggembirakan orang di sekeliling saya @ tanpa sedar saya menyakiti mereka...dan bagaimana pula hubungan saya dengan Pencipta setiap hari ? adakah semakin baik @ kadangkala naik atau kadangkala turun??jawapan nya mungkin hanya saya dan Dia yang tahu...subhanallah...






utk sahabat2, maaf andai kata ada yang terguris dengan diri ini, kadang kala saya melakukan tanpa sedar...mungkin juga kerana jahiliyyah dalam diri...insyaallah saya ber sedia menerima teguran atas kekurangan diri...


tanpa saya sedar ada juga istilah nafsu baik rupanya... Contoh nafsu baik adalah orang yang sentiasa melakukan ibadat solat tetapi mengabaikan perkara lain seperti tidak menghiraukan manusia di sekelilingnya yang mungkin memerlukan bantuan atau sokongan...mmg halus betul godaan sebegitu.








sem ini , mungkin sibuk tapi alhamdulillah tak banyak masa yang saya luangkan untuk perkara2 yang tak berfaedah walaupun kadang-kala musibah melanda hingga kadang-kala tanpa sedar saya menjauhkan diri jauh mencari ruang ketenangan utk diri sendiri. insyaallah , saya akan kembali setelah agak lama berehat.....doakan moga diri ini, bertemu kekuatan hingga ke akhirnya bersama-sama melalui jalan dakwah biar pun dugaan datang datang silih berganti sama ada di sedari atau tidak..

No comments: