Saturday, August 8, 2009

Muhasabah Cintaku...

Post nie aku ambil dr W/site IU..1st time bace mmg menyentuh perasaan...

Sebelum sujud terakhir aku sudahkan

Sedetik lalu berbicara saya dengan seorang teman.

Teman: Kenapa ye kebanyakan mereka yang berjaya yang kita lihat kini bukan di kalangan mereka bergelar Muslim?

Saya: Sejauh mana anda pasti hal sedemikian?

Teman: Hmm.. tak perlu pandang jauh-jauh. Kita tengok saje ape yang berlaku di sekeliling kita. Mereka yang bertuhankan selain Allah yang mendahului carta-carta akademik. Walhal orang kita hebat di persada kemaksiatan. (semakin rancak teman ini meluahkan segala yang terbuku di benak fikirannya)

Saya: Kalau begitu lah halnya.. saya rasa anda merujuk kepada orang melayu kita. Bukannya Muslim.

Teman: Muslim tu Melayu lah kan.. mana ada orang Melayu yang bukan beragama Islam! (bentaknya lagi)

Saya: Benar.. tapi sejauh mana Melayu itu memurnikan keislamannya?

Teman: Maksudnya?

Saya: Begini, cuba kita perhatikan situasi semasa. Banyak sekali orang yang bersolat. Mereka berdiri tegak, lalu tunduk membongkok, tegak kembali dan kemudiannya mencium bumi.. tapi kenapa jenayah tetap bermaharajalela? Maksiat najis-najis jahiliyyah bersepah sana-sini..

Saya: Kerana kita solat tanpa Allah di hati.. kita tak feel Allah dalam beribadah. Hanya sekadar melakukannya kerana menyedari akan kewajiipannya sahaja. Dalam erti kata lain, solat dan ibadah kita tak khusyu’. Ini halnya mereka yang bersolat, yang sebaliknya tu bertambah-tambah lah ‘tanduk syaitannya’. Inilah sebab kita masih ‘maju’ di belakang..


Seketika saya berfikir:

Jika kini usia saya 21 tahun.. Allah terima tak segala amalan yang saya buat sejak aqil baligh hinggalah saat ini? Berapa banyak pula dosa yang membebani ibu dan ayah tatkala saya masih kecil dulu? Jika diterima syukur lillah~ Jika sebaliknya?? Bagaimana hidup saya di Sana nanti ..

Jika malam ini saya melenakan diri, bagaimana jika esok saya bangun saya dapati saya bukan lagi seorang yang bergelar Muslim? Na’uzubillah~

Jika hari ini saya boleh makan-makan bergembira bersama-sama kawan, bersenang-lenang sampai makan 4 ketul ayam! Bagaimana jika esok saya dapati diri saya duduk di kaki lima berpakaian selekeh kelaparan menadah ihsan orang lain untuk membasahkan tekak, mengalas perut?

Jika hari ini saya berbangga memecut laju kereta yang dipandu (kononnya pandai sangat bawa kereta), pecut ke sana-sini.. bagaimana jika esok saya kemalangan, patah sana sini, menyusahkan diri sendiri apatah lagi ibu dan ayah?

(terus berfikir… )

Ya Allah, terlalu banyak kenikmatan yang diKau berikan sehinggakan kami hanyut ke dalamnya tanpa ingat nak bersyukur kepadaMu.



Engkau berikan nikmat Islam, iman, al-Quran, menjadi umat Muhammad, ‘akal untuk membezakan yang mana baik dan buruk, disayangi keluarga, disayangi teman, bernafas, melihat, mendengar, berjalan, berlari, belajar, mengajar, memberi, menerima, terlalu banyak Allah. Besar sekali rahmah dan mawaddahMu. Siapalah kami untuk menerima segala ganjaran ini hanya dengan secebis amalan yang sangat sedikit yang juga tidak diketahui diredhaiMu atau sebaliknya.

Sucikanlah ya Allah hati-hati kami, terangilah hati kami dengan cahaya Nur Mu, bersihkanlah hati kami dari segala penyakit hati. Izinkan kami mengenali diri kami, untuk kami mengenali dan mendekatiMu. Moga tiada sekelumit pun syirik di hati kami. Bangkitkanlah roh kami yang mati ini agar berpadu dengan sangkar jasad yang membaluti diri kami. Bantulah kami dalam memurnikan agamaMu. Khusyu’kanlah kami dalam amal ibadah yang didirikan. Terimalah amalan kami, redhakanlah segala kenikmatan yang Engkau berikan kepada kami. Jangan Engkau sisihkan kami dari sisiMu. Kasihanilah diri kami, ampunkanlah dosa kami, tutupkanlah ke’aiban kami. Siapalah kami tanpaMu ya Allah. Istiqomahkanlah kami di jalan keredhaanMu. Bantulah kami dalam mendokong dan mendaulatkan syari’atMu, suburkan hati kami dengan kesabaran berjihad menentang nafsu kami. Tiada upaya kami melainkan dengan kekuatan dan pertolongan dariMu ya Allah.

Ameen ya Rabb~

Sebelum duduk bertahiyat
Aku perlu menyembamkan wajah
Yang kotor dengan palitan derhaka
Dengan dahi yang bersalut noda
Pada bibir yang mengucup dunia
Aku tak mahu neraka

Sebelum duduk bertahiyat
Aku perlu meletakkan jariku
Yang tepu dengan najis hina
Dengan lutut yang berteleku bisa
Pada telapak kaki yang takkan berpijak di syurga

Sebelum duduk bertahiyat
Izinkan aku mencuci segalanya
Beralaskan dupa iman
Berencahkan kemenyan amalan
Untukku halau setanggi syaitan

Aku ketepikan jauh ancaman
Sebelum sujud terakhir aku
sudahkan

No comments: